Business Model Generation – Value Proposition Design
Bisnesmallin generointi – Arvotarjonnan muotoutus
3 Kysymystä ansainnan kehittämiseen
1. Minkä hyödyn asiakas saa, ja minkä tarpeen idea täyttää?
Markkinamenestyksen taustalta löytyy aina tyytyväisiä asiakkaita eikä loistavia tuotteita. Asiakkaat ostavat tuotteen, koska he haluavat tyydyttää jonkin tarpeen tai ratkaista jonkin ongelman. He haluavat esimerkiksi syödä tai juoda, vähentää työtaakkaansa, saada mielihyvää tai parantaa imagoaan. Hyvän liikeidean ensimmäisenä tunnuspiirteenä on selvitys siitä, minkä tarpeen idea tyydyttää ja missä muodossa (tuote, palvelu tai liiketoimintamalli).
Markkinoinnin asiantuntijat käyttävät tästä nimitystä ainutlaatuinen myyntiväittämä (Unique Selling Proposition, USP).
2. Mitkä ovat markkinat?
Liikeidealla on todellista taloudellista arvoa vain silloin, kun ihmiset haluavat ostaa tuotetta tai palvelua. Hyvän liikeidean toisena tunnuspiirteenä on selvitys tuotteen tai palvelun markkinoiden olemassaolosta sekä kohderyhmästä.
3. Miten liikeidealla ansaitaan rahaa?
Useimmilla tuotteilla ansaitaan rahaa myymällä niitä suoraan asiakkaille. Joissakin tapauksissa ansaintamalli on kuitenkin mutkikkaampi: tuote saatetaan luovuttaa kuluttajalle ilmaiseksi, ja tuotot saadaan mainostajilta. Hyvän liikeidean kolmantena tunnuspiirteenä on selvitys rahan ansaitsemisen tavasta ja arvioidusta määrästä.
Palvelut
contact: Matti Pyykkönen ©2022 DigiTILA
Digitila Ventures Oy
Y-tunnus: 3314664-7